Enkel, men komplisert psykologi

2

Nok en ny dag med behandling.
I dag lrte vi en veldig interessant modell som kalles ABCDE-modellen. Den er litt komplisert, men snn i det lille s kan man dele opp en situasjon man har i type ABC-modellen. Den har kanskje noen hrt om. A) Det er noe som trigger en bekymring fram, f.eks en flelse, et bilde e.l. B) Man begynner gruble og tolke bekymringen eller situasjonen. C) Tankene rundt alt dette begynner g over i handlinger.

Et eksempel p dette for min del var nr min kjre skulle kjpe seg motorsykkel for frste gang.
Han tok lappen p MC i fjorsommer og i september skulle han kjpe seg sykkel. Sykkelen befant seg i Drammen s planen var at han skulle fly ned og kjre sykkel opp. Helt fersk! Han dro ned en fredag og kom ikke hjem fr lrdags ettermiddag. Slik var det hjemme i stua vr fredagen og lrdagen:

A) Jeg var i utgangspunktet svrt skeptisk til at han skulle kjre sykkelen fra Drammen og helt opp til Trondheim. B) Jeg begynte gruble over hva som kunne skje. Krisemaksimerte opp i mente. "Han kom sikkert til kjre seg utenfor en klippe eller bli pkjrt av en av de litauiske trailersjfrene...". C) Jeg begynte g inn p alle lokalaviser og store aviser for holde meg oppdatert p hvis det skulle skje noe "MC-ulykke langs den og den fylkesveg. En mann omkom" o.l.. Jeg hadde det absolutt ikke bra med meg selv.. og var kjemperedd.

I mens i Drammensomrdet hadde min kjre klart miste telefonen sin i asfalten slik at den knuste og ble totalskadd. Han hadde det jo fint, men hvordan i huleste skulle jeg n f kommunisert med han?

S ja, det var et eksempel p dette.

Videre s har vi jo D og E. Dette er kanskje den delen hvor man begynner ro seg ned og finner lsninger p hvordan man kan jekke seg ned et par hakk.
D) Her skal man tenke over realistiske alternativer som f.eks i mitt tilfelle: Han har jo faktisk lrt seg kjre sykkel. Han stod jo p prvene og fikk gode tilbakemeldinger. Dette kan han jo! I tillegg s hadde jeg nok blitt oppringt om det hadde vrt noe i og med at jeg er en prrende. E) Her skal man sette en skala. P en skala p 0-10, hvor redd var du frst og hvor redd er du n? Hvor mye tror du faktisk p denne tolkingen du har gjort deg i hodet?

Dette er med p gjre deg veldig bevisst p hvordan reaksjoner du har. Dette kan jo tilogmed hindre deg, med trening sklart, i gjre det flere ganger.

Jeg ble s imponert av dette. Jeg fler meg heldig som har muligheten til vre i rundt mennesker som formidler slike kompliserte ting s veldig godt.
Jeg lrte masse. Hper jeg kan bidra med noe til dere ogs n :)




sandra

Denne metoden er jeg veldig fan av! Den er enkel skjnne, og fungerer svrt godt! Elsker forresten at du blogger om dette temaet :-) you go girl!

18.03.2015, kl: 23:18
http://www.sandragundersen.com

Linn Pinn Sukkerspinn

sandra: Ja, jeg fler det samme :) den er enkel hndtere for en krisemaksimerer iallefall.. Jeg er en av dem :D heh.. Tusen takk :D Jeg er i behandling mot smerter og utmattelse s jeg lrer utrolig mye spennende p denne plassen :D

19.03.2015, kl: 08:15
http://liinnmarita.blogg.no/


Facebook Bloglovin Twitter

Rosa stjerne Widgets

Follow on Bloglovin

Hvit stjerne Copyright

Blogg.no leverer teknologien bak Den som gir seg, er en feiging!. Bloggen er underlagt Lov om opphavsrett til ndsverk.

Det betyr at du ikke kan kopiere tekst, bilder eller annet innhold uten tillatelse.

Forfatter er selv ansvarlig for innhold. Henvendelser kan rettes til hjelp@blogg.no.

Design og koding av Silje Lien
hits