Enkel, men komplisert psykologi

2

Nok en ny dag med behandling.
I dag lærte vi en veldig interessant modell som kalles ABCDE-modellen. Den er litt komplisert, men sånn i det lille så kan man dele opp en situasjon man har i type ABC-modellen. Den har kanskje noen hørt om. A) Det er noe som trigger en bekymring fram, f.eks en følelse, et bilde e.l. B) Man begynner å gruble og tolke bekymringen eller situasjonen. C) Tankene rundt alt dette begynner å gå over i handlinger.

Et eksempel på dette for min del var når min kjære skulle kjøpe seg motorsykkel for første gang.
Han tok lappen på MC i fjorsommer og i september skulle han kjøpe seg sykkel. Sykkelen befant seg i Drammen så planen var at han skulle fly ned og kjøre sykkel opp. Helt fersk! Han dro ned en fredag og kom ikke hjem før lørdags ettermiddag. Slik var det hjemme i stua vår fredagen og lørdagen:

A) Jeg var i utgangspunktet svært skeptisk til at han skulle kjøre sykkelen fra Drammen og helt opp til Trondheim. B) Jeg begynte å gruble over hva som kunne skje. Krisemaksimerte opp i mente. "Han kom sikkert til å kjøre seg utenfor en klippe eller bli påkjørt av en av de litauiske trailersjåførene...". C) Jeg begynte å gå inn på alle lokalaviser og store aviser for å holde meg oppdatert på hvis det skulle skje noe "MC-ulykke langs den og den fylkesveg. En mann omkom" o.l.. Jeg hadde det absolutt ikke bra med meg selv.. og var kjemperedd.

I mens i Drammensområdet hadde min kjære klart å miste telefonen sin i asfalten slik at den knuste og ble totalskadd. Han hadde det jo fint, men hvordan i huleste skulle jeg nå få kommunisert med han?

Så ja, det var et eksempel på dette.

Videre så har vi jo D og E. Dette er kanskje den delen hvor man begynner å ro seg ned og finner løsninger på hvordan man kan jekke seg ned et par hakk.
D) Her skal man tenke over realistiske alternativer som f.eks i mitt tilfelle: Han har jo faktisk lært seg å kjøre sykkel. Han stod jo på prøvene og fikk gode tilbakemeldinger. Dette kan han jo! I tillegg så hadde jeg nok blitt oppringt om det hadde vært noe i og med at jeg er en pårørende. E) Her skal man sette en skala. På en skala på 0-10, hvor redd var du først og hvor redd er du nå? Hvor mye tror du faktisk på denne tolkingen du har gjort deg i hodet?

Dette er med på gjøre deg veldig bevisst på hvordan reaksjoner du har. Dette kan jo tilogmed hindre deg, med trening såklart, i å gjøre det flere ganger.

Jeg ble så imponert av dette. Jeg føler meg heldig som har muligheten til å være i rundt mennesker som formidler slike kompliserte ting så veldig godt.
Jeg lærte masse. Håper jeg kan bidra med noe til dere også nå :) 




sandra

Denne metoden er jeg veldig fan av! Den er enkel å skjønne, og fungerer svært godt! Elsker forresten at du blogger om dette temaet :-) you go girl!

18.03.2015, kl: 23:18
http://www.sandragundersen.com

Linn Pinn Sukkerspinn

sandra: Ja, jeg føler det samme :) den er enkel å håndtere for en krisemaksimerer iallefall.. Jeg er en av dem :D heh.. Tusen takk :D Jeg er i behandling mot smerter og utmattelse så jeg lærer utrolig mye spennende på denne plassen :D

19.03.2015, kl: 08:15
http://liinnmarita.blogg.no/


Facebook Bloglovin Twitter

Rosa stjerne Widgets

Follow on Bloglovin

Hvit stjerne Copyright

Blogg.no leverer teknologien bak Den som gir seg, er en feiging!. Bloggen er underlagt Lov om opphavsrett til åndsverk.

Det betyr at du ikke kan kopiere tekst, bilder eller annet innhold uten tillatelse.

Forfatter er selv ansvarlig for innhold. Henvendelser kan rettes til hjelp@blogg.no.

Design og koding av Silje Lien
hits